Site Loader

Oefenen met je ademsteun? Bekijk deze ademsteun oefeningen en zing met power en gevoel!

Ademsteun oefeningen zijn één van de belangrijkste elementen die voorkomen in de prive zangles rotterdam of tijdens een stemcoaching sessie. Er is heel wat gezegd en geschreven over ademsteun oefeningen en toch blijft het voor velen lastig om toe te passen. Laten we dit voor eens en altijd oplossen met de volgende ademsteun oefeningen.

Wat is ademsteun precies?

We maken gebruik van het middenrif tijdens het ademen. Het middenrif is een spierplaat die je kan vinden tussen je buik en je borstholte. Wanneer we inademen spant het middenrif zich aan en dan zijn je longen vol met lucht, wanneer we uitademen ontspant het middenrif zich weer.


Zie het plaatje maar.

Wat is Ademsteun en Ademsteun Oefeningen

Ademsteun oefeningen bij het zingen.

Pak een boek erbij. Ga eens liggen op een bank of zit onderuit gezakt op een stoel. Plaats het boek op je buik. Als je inademt gaat het boek omhoog, als je uitademt gaat het boek omlaag. Adem in (boek omhoog) en zing op een makkelijke toon en klinker zoals bijvoorbeeld A. (boek gaat omlaag) Terwijl je dit doet probeer dan je buik bol te houden tijdens het zingen. Kijk nu maar eens hoe lang je die toon aanhoudt.

Met deze ademsteun oefening heb je meer power.

Je kan ook je ademsteun goed voelen door je handen te plaatsen net onder je oksels. Ze noemen dit je flanken. Wanneer je inademt voel je je ribbenkast naar buiten gaan en wanneer je uitademt voel je je ribbenkast naar binnen gaan. Probeer eens je flanken wijdt te houden wanneer je zingt. Niet meteen loslaten dus. Kijk eens wat dat voor je doet. Je zal merken dat je veel meer power hebt en dat het geen moeite kost.

Werk in kleine stapjes

Je kan je ademsteun oefenen door tijdens het zingen van je klank in je hoofd te tellen tot 2, dan tot 4, dan tot 6, 8,10, 12, 16 enz. Kijk hoe ver je komt. Mocht je bijvoorbeeld tot tel 8 komen, check dan of je morgen tot 10 kan gaan. Op deze manier maak je jouw ademsteun met kleine stapjes sterker.

De voordelen van het oefenen van je ademsteun.

  • Om tonen langer aan te houden
  • Voor een vrije klank
  • Minder buiten adem
  • Minder vals zingen
  • Meer power in je stem
  • Meer uithoudingsvermogen
  • Hoge toon halen zonder moeite
  • Niet meer hees

Wil je nog meer gedetailleerde uitleg over ademhaling en ademsteun?

Download mijn E-book “In 3 stappen naar een ontspannen ademhaling”.