Site Loader

Zorg voor je stembanden?

Je stembanden gebruik je elke dag. Nou ja bijna elke dag. Niet wanneer je doorgaans tv kijkt en niemand om je heen hebt, maar over het algemeen is je stem vaak aan het werk zodat je jezelf kan laten horen. Maar soms lukt dat wel eens niet. Je stem klinkt niet, je bent schor en heb je moeite om jezelf verstaanbaar te maken. Daarom is de zorg voor je stembanden belangrijk. Privé zangles Rotterdam kan daarbij helpen, maar lees eerst deze onderstaande tips.

Wat zijn stembanden eigenlijk?

Je stembanden zijn twee plooien in je strottenhoofd die worden aangestuurd door spieren. De stemplooien komen tegen elkaar aan en sluiten de luchtpijp af. Wanneer de stemplooien tegen elkaar aan worden gehouden, komen ze in trilling wanneer je lucht uitblaast. Door de  trilling ontstaat er geluid waar we vervolgens mee praten of zingen. 

Waarom is zorg voor je stembanden belangrijk?

Je  stemplooien en de spieren eromheen maken best wat uurtjes. Als je een professioneel zanger bent, docent of telefoniste is dit 100 keer meer dan iemand die op kantoor achter de computer zit. Ik heb zelfs leerlingen die professioneel zanger zijn én docent. Vind je het belangrijk om de zorg voor je stembanden na te leven? Doe dan je voordeel met onderstaande tips.

Tip 1: Neem voldoende stem rust

Wees bewust van wanneer je jouw stem even niet moet gebruiken. Vaak kun je dit van tevoren al voelen door bijvoorbeeld wat heesheid of misschien zelfs wat pijn in de keel. Pak een boek en ga lekker vroeg naar bed.

Tip 2: Neem zangles of stem coaching

Door zangles of stem coaching raak je bewust van je stem en weet je deze beter te gebruiken. Door het beter leren zingen of spreken weet je de zorg voor je stembanden goed na te leven en leer je meer te genieten van je stem. 

Tip 3: Probeer kuchen en hoesten te vermijden

Tijdens het zingen of lang spreken komt er makkelijk slijm los. Je kunt dan de neiging hebben om het slijm meteen weg te kuchen, ook omdat je denkt dat je niet goed klinkt door het slijm. Het beste is gewoon water te drinken en het slijm door te slikken. Als het echt niet anders kan, kuch dan lichtjes. 

Tip 4: Gebruik geen citroen in je thee

Heb je wel eens een stuk citroen gegeten? Scherp hé? Citroen kan ook wat scherp zijn voor de spieren rondom de stem. Overigens is citroen wel super gezond. Lekker voor de spijsvertering en bevat veel vitamine C, maar als je een liedje gaat zingen vermijd deze scherpte dan even. Vervang de citroen door honing of drink je thee neutraal.

Tip 5: Ga bubbelen met Lax Vox

Lax Vox Bubbelen is een stem therapie methode waarbij je met een dikke slang in een waterflesje blaast en daarmee klank maakt. Het gevolg van dit bubbelen is dat het strottenhoofd waar de stembanden in zitten meer ontspant omdat er relatief minder druk nodig is om klank te maken. Daarnaast ontspannen de spieren bij je kaak, keel en lippen doordat je wangen vibreren door het blazen.

Tip 6: Begin met inzingoefeningen

Begin met inzing oefeningen voordat je gaat optreden, de studio in gaat of een belangrijke bespreking. Door de inzing oefeningen worden je spieren rondom je stembanden warm. Je zult merken dat je meer focus hebt en je performance rustiger zal verlopen. Door een goede warming up heb je vaak na je performance ook minder last van je stem.

Tip 7: Doe een cooling down voor je stembanden

We spreken vaak over het opwarmen van de stem, maar doe je ook wel eens een cooling down? Als je stem hard aan het werk is geweest voelt het soms dat je strottenhoofd iets hoger in je keel zit. Breng deze weer naar beneden door een liproll van hoog naar laag te maken bijvoorbeeld of beweeg je schouders en nek los. 

Veel succes!

1-op-1 zangcoaching om jouw zangstem maximaal te ontwikkelen?

Kies direct voor 1-op-1 coaching. Boek nu jouw eerste privé zangles met Nanda Akkerman (Tijdelijk beschikbaar als introductieles).